Luin kirjasta Handbook of Socialization luvun, jonka sisältämän tiedon pitäisi olla paljon laajemmassa tiedossa ja käytössä. Luvun nimi oli "Do Roots and Wings Complement or Oppose One Another? The Socialization of Relatedness and Autonomy in Cultural Context" ja sen olivat kirjoittaneet Fred Rothbaum ja Gisela Trommsdorff vuonna 2006, siis jo lähes yhdeksän vuotta sitten.
Kirjoitus perustuu varsin laajasti käyttökelpoisena pidettyyn tapaan jaotella kulttuureita individualistisiin ja kollektiivisiin. Individualistisissa yhteiskunnissa
tämän jaottelun mukaan ihmisten väliset suhteet ovat väljiä, eikä kenenkään
odoteta pitävän huolta muista kuin itsestään ja lähimmästä perheestään.
Kollektiivisissa yhteiskunnissa on paljon tiiviitä ryhmiä, joille yksilöt ovat
uskollisia ja joilta ne saavat suojelua kaikissa elämän vaiheissa. Rothmann ja Trommsdorff tarkastelevat niiden välistä eroa, joka liittyy omaehtoisuuteen (autonomy) ja
yhteisöllisyyteen (relatedness). Individualistiset (pääasiassa länsimaiset) yhteiskunnat
korostavat omaehtoisuutta eli yksilön itsenäisyyttä ja valinnanvapautta.
Ei-länsimaiset yhteiskunnat ovatkin yleensä kollektiivisia, ja niissä
korostetaan yhteisöllisyyttä.
Kulttuurierot näkyvät jo lapsuudessa. Rothbaum ja
Trommsdorff kokoavat tutkimustuloksia, joiden mukaan
individualististen kulttuurien lapset arvostavat itsenäisyyttä ja
vapaaehtoisuutta enemmän ja vanhempien auktoriteettia ja velvollisuuksia
vähemmän kuin kollektivististen kulttuurien lapset. Tämä heijastuu myös siihen,
opitaanko paremmin, jos saadaan itse tehdä valintoja vai jos vanhemmat tai
ystävät tekevät valinnat. Mielestäni se on hyvin kiinnostava havainto nykytilanteessa, jossa oppilaan valinnat ja kiinnostus ollaan nostamassa entistä vahvemmin opetuksen keskiöön, ainakin ihanteissa!
Ero näyttäisi syntyvän kasvatuksessa, ja täytyy sanoa että tässä vaiheessa tekstin lukeminen herätti aika vahvoja tunteita minussa kasvattajana. Länsimaalaisissa
kulttuureissa lapsia rohkaistaan jo pienestä pitäen itsensä ilmaisemiseen,
itsenäisiin valintoihin ja itsehallintaan. Isompina heidän odotetaan
huolehtivan omista tavaroistaan ja löytävän oman paikkansa maailmassa.
Ei-länsimaalaisssa kulttuureissa sen sijaan pikkulapsia pidetään paljon
lähellä, heitä lohdutellaan ja pidetään riippuvaisina vanhemmistaan. Isompina
heille annetaan tehtäväksi huolehtia jostain koko perhettä hyödyttävästä
tehtävästä, jopa pienempien sisarusten kasvattamisesta, ja heidän odotetaan
asettavan ryhmän valinnat omien tavoitteidensa edelle. Vanhemmuuden ideaali
länsimaissa on autoritatiivinen eli kuunteleva kun taas niiden
ulkopuolella autoritäärinen eli ehdotonta tottelemista vaativa.
Yhteisöllisyyttä ei kuitenkaan puutu individualistisista
kulttuureistakaan. Rothbaum ja Trommsdorff ehdottavat, että kyse on
siitä, että yhteisöllisyyttä on kahdenlaista. Kaksi yhteisöllisyyden mallia he
lainaavat Toshio Yamagishiltä. Individualistisissa kulttuureissa se perustuu
luottamukseen (trust), vapaaehtoiseen sitoutumiseen toisiin ihmisiin. Näin
autonomia korostuu yhteisöllisyyden sisällä. Kollektiivisisssa kulttuureissa
korostetaan velvollisuuteen perustuvia suhteita, kuten sukulaisuutta, ja tätä
kutsutaan vakuuttuneisuudeksi (assurance). Rothbaum ja Trommsdorff myös
pohtivat, olisiko kahdenlaista autonomiaa, mutta toteavat, että tähän mennessä
kehitetyt vertailut ovat liian länsimaisittain vaikuttuneita.
On aika ymmärtää, että koulutusihanteemme ovat länsimaisia ja liberaaleja, eivät suinkaan universaaleja ja vaihtoehdotomia. Tämä ymmärrys ei tarkoita sitä, että ihanteista pitää luopua, mutta niitä kohtaan pitäisi olla kriittinen. Pitäisi miettiä, miten otetaan huomioon muita kulttuuritaustoja lapsen parhaaksi. Pitäisi varmistaa, etteivät tavoitteet käänny itseään vastaan, jos ne ovat liian leimallisesti jotain, mikä on vierasta - siis turvattomuutta aiheuttavaa - osalle lapsista. Vähintäänkin pitäisi tutkia, voiko vieraissakin kasvatusihanteissa olla jotain hyvää ja oikeaa.
Erityisen innostunut olen tästä artikkelista, koska se tuntuu selittävän joitain asioita, joihin törmäsin suomalaisten musliminuorten haastatteluissa. Kenties haastatteluaineisto voi vastata myös siihen kysymykseen, omaksuvatko kollektiivisista kulttuureista kotoisin olevat nuoret individualistisen kulttuurin piirteitä suomalaisessa koulussa ja missä mielessä. Löysin (yllättäen aika helposti Googlen avulla) myös Rothbaumia ja Trommsdorffia kohtaan kohdistettua kritiikkiä, mutta se ei ollut sen luonteista, ettei jaottelua voisi käyttää. Kuten jokainen joskus tieteellistä tutkimusta tehnyt tietää, metodinen löytö on kullan arvoinen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti