maanantai 10. elokuuta 2015

Tutkiva opettaja irti!

Tutkijankutkaa poteva opettaja on nyt päässyt eräänlaiselle kuntoutuslomalle: olen tämän lukuvuoden opintovapaalla suorittaakseni uskontotieteen syventävät opinnot. Niiden varjolla pääsenkin keräämään aineistoa periaatteessa sivugradua varten, mutta käytännössä toteutan tutkimusta, jolla on ollut suunnitelma jo kauan, mutta ei rahoitusta. Samalla tämä oli oiva käytännön ratkaisu, kun kärsin omalla työpaikallani sisäilmaongelmista, joiden pitäisi siirtyä historiaan peruskorjauksen valmistuessa vuoden päästä.
Tänään tämä pitkästä aikaa erilainen elämä nyt sitten alkoi! Vaikka opintovapaa on mielessäni ollut jo muutaman kuukauden ihana vapaus, olen myös ollut huolissani monista pienistä ja suurista käytännön asioista:
Miten korvaan työmatkaliikunnan, joka on ollut merkittävä osa viikottaista liikuntaani?
Miten terveyteen vaikuttaa opettajan suhteellisen liikkuvan työn vaihtuminen koneen äärellä istumiseen?
Miten pärjään ilman kouluruokailua? Pitäisi keksiä ruokaa joka päiväksi, eikä viitsisi tuhrata aikaa sen tekemiseen, kun koulussa tuon välttämättömän viivytyksen saa tarvittaessa hoidetuksi kahdeksassa minuutissa.
Miten sopeudun yksin tehtävään työhön? Onneksi on seminaari, tutkijakavereita ja odotettavissa oleva aineiston keruu kentältä eli koulusta, mutta...
Miten pääsen kentälle eli miten löydän henkilöt, jotka päästävät minut tunneilleen, saanko oppilaat ja heidän huoltajansa suostumaan ja ilmaisemaan suostumuksensa hyväksyttävällä tavalla?
Miten ymmärrän mitään opinto-oppaista ilman tutoria? On nimittäin opiskelu aika tavalla muuttunut 1990-luvun lopusta.

Iloitsen ajatuksesta, että voin istua ulkona kirjoittamassa tai lukemassa (kauniilla säällä kuten nyt, mutta en toki suorassa auringonpaisteessa näiden elektronisten laitteiden kanssa...), että voin käydä esimerkiksi lääkärissä ilman sijaisjärjestelyjä tai hoitaa tarvittaessa sairasta lasta. Lekotteluksi tämä vuosi ei kuitenkaan saa mennä, sen verran paljon on tavoitteita. Uskontotieteen opintojen lisäksi olisi tarkoitus kirjoittaa pari-kolme artikkelia uskontodialogiaineistosta valmiiksi, suorittaa opetushallinnon tutkinto sekä kirjoittaa oppimateriaalia.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti