Postilaatikkoon kolahti eilen odotettua postia: viimekesäisen Nordic Conference of Religious Educationin julkaisu, johon pääsi myös artikkelini katsomusdialogia kehittäneestä projektista, joka saatiin melko tarkalleen vuosi sitten päätökseen. Koska en ole tässä blogissa käynyt läpi projektin tuloksia, teen sen artikkelin ilmestymisen kunniaksi nyt, kahdessa osassa. Julkaisen siis eräänlaisen suomenkielisen yhteenvedon artikkelistani. Tässä ensimmäisessä osassa käyn läpi projektin tavoitteet, joita mielestäni kannattaa vähän puntaroida, kun pohtii dialogiprojektin toteuttamista omassa työssään, erityisesti koulussa, mutta miksei muillakin aloilla. Päivitys 22.9.2020: koko tutkimusartikkeli löytyy nykyään täältä.
Espoon suomenkielisessä opetuksessa toteutettiin vuosina
2014 ja 2015 osin Euroopan unionin kotouttamisrahaston tuella kehitysprojekti Agora:
monikielisyys ja eri katsomukset näkyviksi kouluilla. Sen osahanke oli Katsomusdialogin
portaat, jossa suunniteltiin ja testattiin tutkivan opettajuuden ideoilla
menetelmiä katsomusten välisen dialogin toteuttamiseen koulussa.
Kaikki alkoi kirjallisuuden kartoittamisesta. Aika paljon on
kirjallisuutta ja oppaita, joissa todetaan, että dialogi ei ole mitä tahansa
keskustelua. Monien oppaiden ja materiaalien ongelma on, että ne on laadittu
erilaisiin yhteyksiin, joissa osallistujat ovat vapaaehtoisesti mukana
dialogissa. Jos katsomusdialogia ajatellaan koulun opetuksessa menetelmänä tai
tavoitteena, lähtökohdat ovat toiset. Tässä hankkeessa katsomusdialogi
määriteltiin loppujen lopuksi ohjatuksi vuorovaikutukseksi, jonka tavoitteena
on parempi ymmärrys erilaisista katsomuksista.
Tutkimuksen, erilaisten materiaalien ja kannanottojen sekä
opettajien oman kokemuksen perusteella projektille muotoutui viisi tavoitetta.
Ne on kuvattu yhteisesti hyväksytyllä tavalla projektin lopputuloksena
syntyneessä materiaalissa.
Selitän ne tässä kuitenkin vielä uudestaan, koska olen mielestäni pystynyt
terävöittämään joidenkin tavoitteiden perustelua entisestään. Materiaalin nimeksi tuli Askelia
katsomusdialogiin, joka kuvasi mielestämme prosessia paremmin. Kyky kohdata
toisia katsomuksia on enemmän tilannekohtaista kuin saman kaavan mukaan
kehittyvää.
1. Oppilaalla on oikeus saada tukea oman identiteettinsä
rakentamiseen ja sensitiivistä kohtelua. Tämä on uusi muotoilu yleiselle
käsitykselle, että dialogia ei voi käydä ennen kuin tuntee oman katsomuksensa
hyvin. Luonnollisesti dialogi on vaarassa jäädä yksipuoliseksi tai
olemattomaksi, jos kukaan ei tunne katsomustaan. Ei voi kuitenkaan odottaa,
että lapsella tai nuorella on vielä vahvaa omaa vakaumusta. Oppilaat saattavat
myös pelätä kiusaamista poikkeavuuden perusteella. Siksi oppilaiden pitää saada
päättää, minkä verran he kertovat omasta katsomuksestaan. Opettajan
asiantuntemus on myös tarpeen, jotta dialogitunneilla voidaan käsitellä
yksittäisten oppilaiden käsitysten yleisyyttä tai muita vastaan mahdollisesti
tulevia ristiriitoja. Siksi dialogiopetuksessa yhteistyö enemmistön ja
vähemmistöjen uskonnonopettajien kesken on hyödyllistä.
2. Uskonnottomat katsomukset on otettava mukaan dialogiin.
Tarvitaan menetelmiä ja teemoja, jotka sallivat myös uskonnottomat vastaukset.
On tärkeä tavoite saada oppilaat huomaamaan, että kaikilla on elämänkatsomus.
3. Keskustelulla pyritään lisäämään ymmärrystä. On siis
pyrittävä käsittelemään sitä, mitä ulkoiset merkit, esimerkiksi juhlat tai
säännöt merkitsevät. Tämä ei onnistu, jos katsomuksia pidetään pohjimmiltaan
samanlaisina tai jos katsomuksia pidetään liian henkilökohtaisina, jotta niistä
voisi esittää kysymyksiä.
4. Valmius katsomusten väliseen kohtaamiseen kehittyy
asteittain. Näitä askelia, joita siis voi joutua ottamaan uudestaankin
kohdattavan moninaisuuden muuttuessa jollain tavalla haastavammaksi, olen
esitellyt aikaisemminkin. Huomionarvoista on se, että ensimmäinen taso on
kiinnostuksen puute ja että katsomusten ymmärtäminen samanlaisiksi on vain
välivaihe matkalla niiden erilaisuuden arvostamiseen. Opettajan kannattaa
selvittää ryhmänsä tilannetta. Vaikka oppilaiden joukossa on varmasti eri
tasoja, opettajan on hyvä tietää, tarvitaanko ensisijaisesti kiinnostuksen
herättämistä, ilmapiirin lämmittämistä, torjunnan hillitsemistä yhteisen
ihmisyyden huomaamisella vai voidaanko suoraan edetä kehittämään
keskustelutaitoja ja vaikeiden asioiden pohtimista.
5. Katsomukset ovat osa koulua. Projektin tavoitteena oli
antaa hyväksytyksi tulemisen tunnetta oppilaille, jotka eivät kuulu
luterilaiseen enemmistöön, tarjota välineitä mahdollisten konfliktien
käsittelyyn sekä muuttaa katsomuksellinen moninaisuus positiiviseksi
voimavaraksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti