Tässä artikkelissa kuvataan Katsomusdialogin portaat -hankkeen kulku ja tulokset. Tutkimusartikkelin voi lukea täältä.
Projektiin osallistui kymmenen opettajaa. Joukossa oli eri
uskontojen opettajia, elämänkatsomustiedon opettajia sekä yksi kuvataiteen
opettaja. Elämänkatsomustiedon opettajista osa opetti myös muuta kuten suomea
toisena kielenä, musiikkia ja draamaa. Meillä oli siis melko vahva taito- ja
taideaineiden osaaminen. Ajatus olikin, että joissain kouluissa kohtaaminen
voisi tapahtua muillakin tunneilla kuin uskonnon tunneilla. Taidetta pidettiin
myös yhtenä mahdollisena dialogin virittäjänä. Materiaalista löytyy paljon
vinkkejä tähän.
Tutkivan opettajuuden ihanteiden mukaan teimme alussa
kyselyn, jonka tarkoituksena oli selvittää oppilaiden lähtötasoa. Arjen kiireet
vaikuttivat vähän siihen, että tämän kyselyn tuloksia ei ihan täydessä
laajuudessaan pystytty käyttämään hyväksi. Tarkoituksena oli myös kerätä
havaintoja oppitunneilta ja lopuksi oppilaiden palautetta. Vaikka näitäkin
verotti selvästi opettajien jatkuva kiire muussa työssä, pystyn nyt esittämään
joitain tuloksia. Erityisen tärkeä oli kokoontuminen toteutettujen kokeilujen
jälkeen, jolloin kävimme arvioiden läpi kaikki toteutetut kokeilut.
Kohtaaminen eri katsomusten välillä toteutettiin eri tavoin
eri kouluissa. Kahdessa koulussa pidettiin yhteisiä oppitunteja eri
katsomusaineiden kesken. Yhteen kouluun kutsuttiin vierailijoita eri
katsomuksista. Yhdessä koulussa luterilaiset oppilaat saivat esittää
Fronterissa kysymyksiä toisen koulun islamin ryhmälle. Yhdessä koulussa
pidettiin koko luokan tunteja katsomusdialogin merkeissä. Yhtään teemapäivää ei
projektissa järjestetty, mutta materiaali antaa sellaiseenkin kyllä paljon
ideoita.
Kaikissa kokeiluissa oli sama perusrakenne. Ensin omissa
ryhmissä valmistauduttiin, pohdittiin omaa katsomusta ja käytiin läpi hyvään
keskusteluun kuuluvia sääntöjä. Sen jälkeen toteutettiin kohtaaminen jollain
edellä mainituista tavoista, minkä jälkeen koettua vielä purettiin oman ryhmän
kesken. Suurin osa kokeiluun osallistuneista oli yläkoulun oppilaita, koska
luokanopettajia ei tullut mukaan projektiin. Materiaalia kannattaa silti
kokeilla alakoulussakin ainakin valikoiden. Jotkut ikätasot saattavat olla
avoimempia ja rohkeampia kyselemään kuin murrosikäiset.
Oppilaan identiteettiä pyrittiin kohtelemaan sensitiivisesti
kiinnittämällä huomiota ilmapiirin. Dialogitunnit aloitettiin tutustumisella ja
kevyemmillä aiheilla kuten etunimillä. Kysymyksiin vastaamisessa oman uskonnon
opettaja oli tukena. Tässä tuli kuitenkin esille ero eri katsomusaineiden
opettajien kesken. Vähemmistöuskontojen opettajat valmistelivat oppilaitaan
odotettavissa oleviin kysymyksiin. Luterilaiset opettajat eivät odottaneet
oppilaiden vastaavan kysymyksiin, vaan omaa katsomusta käsiteltiin vapaammin
tarkoituksena huomata, että kaikilla on elämänkatsomus. Elämänkatsomustiedon
opettajat sen sijaan pitivät kaikkea elämänkatsomustiedon opetusta oman
elämänkatsomuksen rakentamisena, eivätkä käyttäneet siihen erillisiä
oppitunteja.
Tehtyäni tämän havainnon ollessani samalla valmistautumassa
toisen luterilaisen seiskaluokan ryhmän kanssa dialogijaksoon päätin korostaa
hieman enemmän luterilaisuutta. Olihan hankkeen periaatteiden mukaan heillä
oikeus saada tilaa pohtia suhdettaan siihen katsomukseen, johon he
perhetaustansa perusteella kuuluvat. Tulokset olivat kiinnostavia. Jos
yleisempää oman elämänkatsomuksen pohdintaa oli pidetty vaikeana mutta
kiinnostavana, luterilaisuuteen liittyvää tehtävää pidettiin helppona mutta
vähän tylsänä. Jotkut oppilaista tuntuivat tekevän kuitenkin mielenkiintoisia
havaintoja, ja muiden oppilaiden näkemykset vaikuttivat joihinkin aika vahvasti.
Kun sitten dialogitilanteessa kannustin vierailijaamme kyselemään myös
oppilailta, oppilaat osasivat aika mukavasti vastata kristinuskon tai
luterilaisuuden näkökulmasta asioihin. Olihan heillä tietysti takana jo yli
kuusi vuotta luterilaisen uskonnon opetusta.
Yksi tärkeä huomio oli, että turvallisuutta tilanteisiin loi
myös se, että oppilaat vertailivat keskeneräisiä katsomuksia toisiinsa.
Vierailijatkin, joita kutsuttiin, olivat nuoria, joskin luonnollisesti heillä
oli hyvin vahva katsomuksellinen identiteetti, tuskin he muuten olisivat
tulleetkaan. Oppilaat kokivat, että he uskalsivat paremmin kysyä tyhmiksikin
pelkäämiään kysymyksiä nuorilta vierailijoilta.
Ymmärrystä edistettiin etupäässä rohkaisemalla juuri
kysymään ja opettamaan tekemään kysymyksiä tavalla,
joka ei loukkaa. Oppilaat tekivätkin monenlaisia kysymyksiä
yksityiskohdista (Kuka oli Muhammedin äiti?) perusasioihin (Onko teillä pyhää
kirjaa?). Kysyttiin myös käytännön asioita (Miten huivin kanssa uidaan?) ja
yhteiskuntaan liittyviä asioita (Kohtaatteko syrjintää Suomessa?). Erityisesti musliminuorten kuvaukset
kokemistaan ennakkoluuloista tuntuivat koskettavan. Jotkut kysymykset
koskettivat ennakkoluuloja kuten ”Voitteko vaihtaa uskontoa vapaasti?” tai
”Voiko musliminainen kieltäytyä avioliitosta?” Kaikkia mielessä olleita
kysymyksiä ei kuitenkaan kysytty, ensisijaisesti ilmeisesti konfliktien
pelossa. Yhdessä koulussa, jossa eri katsomusaineiden oppilaat olivat samalla
tunnilla, keskustelu kuumeni hetkellisesti, kun aiheena oli kolminaisuus,
Jeesus ja pyhä sota. Jännitys kuitenkin laukesi yksinkertaisesti, kun oppilaat
selittivät näkemyksiään enemmän opettajan tarvitsematta puuttua tilanteisiin.
Oppilaspalaute oli voittopuolisesti positiivista. Jotkut
oppilaat kärsivät siitä, että vapaassa opetustilanteessa jotkut häiritsivät.
Jotkut taas olisivat toivoneet vähemmän puhetta ja enemmän toimintaa, toiset
taas päinvastoin. Jotkut oppilaat kokivat, että opetus ei ollut heidän
tasollaan.
Tuloksina jotkut islamin opiskelijat mainitsivat, että he
oppivat ”että ET ei ole uskonto”. Tätä ei pidä vähätellä. On ilmeinen ongelma,
että oppilaiden kanssa ei kovin paljon puhuta muiden katsomusaineiden
sisällöstä. Joillekin muslimioppilaille myös ajatus uskonnottomuudesta voi
todella olla lähtökohtaisesti vieras. Ennakkoluulojen murtuminen oli myös usein
mainittu tulos. Dialogijakso tuntui tuoneen opetukseen myös uutta käytännönläheisyyttä
ja sovellettavuutta. ”Opin näin paremmin kuin lukemalla kirjasta.” ”Se antoi
minulle itseluottamusta ja taitoja.” ”Se sai minut ajattelemaan.” Nämä ovat
asioita, joihin nyt kannattaisi tarttua, kun koulu joutuu taistelemaan
oppilaiden kiinnostuksesta, oppimistulokset laskevat ja opetussuunnitelmauudistus
painostaa rikkomaan luokkahuoneen rajoja ja vanhoja toimintatapoja.
Opettajien näkökulmasta projekti vei aikaa ja jäi kesken.
Vaivannäön katsottiin kuitenkin kannattaneen. Suosittelen lämpimästi, että
opetussuunnitelmatyöskentelyssä otetaan huomioon se, miten katsomusdialogille
taataan sen tarvitsema aika. Dialogi liittyy toisaalta vieraisiin uskontoihin,
toisaalta oman uskonnon eri suuntauksiin ja uskonnottomiin katsomuksiin.
Kokemukseni mukaan dialogitaitoja tarvitaan kipeästi myös silloin kun keskustellaan
oman uskonnon opeista tai etiikasta ja luokan sisällä suhtautumiset
vaihtelevat. Dialogitaitojen kehittäminen on se, mitä uskonnonopetukselta
odotetaan nyt, eivätkä odotukset ole varmasti vähenemässä tulevaisuudessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti