sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Lämpöä luokkahuoneeseen

Tutkijankutkaa poteva opettaja tuli viikolla jakaneeksi Facebookissa vuoden vanhan uutisen siitä, että opettajan lämminhenkisyydellä on suurempi vaikutus oppimistuloksiin ja -motivaatioon kuin luokkakoolla ja oppimismateriaalilla. Oli kyllä täysi vahinko jakaa vanha uutinen, mutta etsiskelystä huolimatta ei löytynyt uudempaakaan tiivistelmää tämän Alkuportaat-hankkeen tutkimustuloksista.

Joskus aika kauan sitten minulta pyydettiin johonkin kirkolliseen rippikoulutyötä koskevaan julkaisuun lausuntoa siitä, miten rippikoulukokemukset näkyvät koulussa. Lausuin silloin loppukaneettina, että parhaiten nuorille tuntuu jäävän mieleen se, miten heitä on kohdeltu. Tämä havainto todennäköisesti pätee myös kouluopetukseen. Kun viime vuonna haastattelin nuoria ja kysyin, millainen on hyvä opettaja, he usein sanoivat ensimmäiseksi "sellainen ettei se huuda paljon". Erityisesti haastattelemani musliminuoret kaipasivat opettajalta kiinnostusta oppilaisiinsa.

Olen tässä blogissa miettinyt aikaisemmin, miten mitata oppimisen tuloksia eri menetelmillä. Minulla oli vielä joitain vuosia sitten vanhempi kollega, johon vertasin itseäni usein. Hän tuntui opettavan opettajajohtoisemmin kuin minä, käytti kuitenkin monipuolista materiaalia ja opetti oppilailleen enemmän yksityiskohtia kuin minä. Hänen oppilaansa lähes säännöllisesti pääsivätkin Taloustietokilpailun valtakunnalliseen loppukilpailuun, eivät minun. Eihän se varmasti ole mikään hyvän opettajuuden kriteeri, mutta ei huononkaan. Välillä mietin nytkin, että jos verrattaisiin oppilas- ja opettajakeskeisten menetelmien tehokkuutta, tulisiko sielläkin opettajan persoonan merkitys tärkeimmäksi.

Vaikka jätettäisiin nyt kysymys opetusmenetelmistä sivuun, jo oppilasryhmän koon ja opetusmateriaalin syrjäyttäminen on niin suuri asia, että eikö opettajia pitäisi alkaa kouluttamaan menetelmien sijaa lämpimyydessä? Voi kuulostaa asialta, jota ei voi oppia, mutta ei se sitä ole ainakaan kokonaan. Minua koulutti yksi kasiluokka. Olin "saanut" heidät juuri kasiluokkalaisina palattuani hoitovapaalta, joten suhteemme alkuun loi oman jännitteensä, että tulin jonkun tilalle. Meillä oli usein sukset ristissä. Onneksi luokalla oli yksi äänekäs tyttö, joka otti asiakseen antaa palautetta. Hän valitti, etten ollut kovin positiivinen. Olin ihmeissäni, mielestäni en ollut mitätöinyt tai ollut sarkastinen. Pyysin selittämään tarkemmin. Tyttö vastasi, että kun oppilaat vastaavat kysymykseen, en koskaan sano "hyvä", vaan aina "joo, mutta". Aloin ymmärtää positiivisen palautteen merkitystä. Aloin ymmärtää, että oppilaiden tunteet on otettava huomioon puheessa, että on sanoitettava empatiansa. Aloin antaa kehuja aina kun siihen oli vähänkin aihetta, sitten oppilaat alkoivat lämmetä ja suhtautumaan positiivisemmin opetukseen, mikä taas antoi minulle enemmän tilaa olla mukava opettaja.

Olisikin hyvin kiinnostavaa tietää, mihin itse sijoittuisin lämpimyydessä tuossa alussa mainitussa tutkimuksessa. Olisi myös kiinnostavaa tutustua mittariin, jota tutkimuksessa on käytetty. Onko se ollut kysely, jossa opettaja vastaa väittämiin, opetuksen havainnointirunko vai näiden yhdistelmä? Luulen nimittäin, että se käsitys, joka oppilailla on minun ystävällisyydestäni tai helposti lähestyttävyydestäni vaihtelee hyvin paljon. Yksi asia on se, onko kokemuksia siitä, että olen joustanut, ottanut osaa tai antanut kahdenkeskisiä kehuja. Kaikilla niitä ei ole, koska ei ole ollut tilanteita. Toinen ja tässä olennaisempi asia on se, että eri luokilla on todennäköisesti erilainen käsitys minusta. Toisille luokille olen ehkä rentoutunut vitsailija kun taas toisille tiukka säätelijä. Emotionaalinen lämpimyys luokassa syntyy siis vuorovaikutuksessa. Opettajalla on paljon valtaa sen luomisessa, mutta lopputulokseen vaikuttaa myös oppilaiden toiminta ja puhe. Opettajia siis toki kannattaisi kouluttaa lämpimämmiksi, mutta ennen kuin siitä tehdään palkkauksen peruste, ryhmän vaikutus pitää ottaa huomioon.

Opettajien palkkauksen remonttia kiinnostuneena odotellen tutkijankutkaa poteva opettaja toivottaa kaikille hyvää isänpäivää!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti